Wyszukaj w serwisie
aktualności salon kuchnia łazienka oświetlenie wnętrza ogród i taras porady domowe quizy
DomekIOgrodek.pl > Wnętrza > Ikea porusza w swojej reklamie ważny społeczny problem
Marta Idzikowska
Marta Idzikowska 28.11.2020 01:00

Ikea porusza w swojej reklamie ważny społeczny problem

Przemoc domowa w reklamie Ikea
commons.wikimedia.org/Kgbo (CC0 Domena publiczna)/Screen z kanału na Youtube Candide McDonald, youtube.com/user/imogene1a1

Ikea to szwedzkie przedsiębiorstwo, które od 1943 roku zajmuje się produkcją, a także sprzedażą mebli, elementów wystroju wnętrz i domowych dekoracji

W Polsce pierwszy sklep tej kultowej marki otworzył się w 1990 roku na warszawskim Ursynowie. Powierzchnia sklepu wynosiła około 1 000 metrów kwadratowych, co na tamten moment mianowało go najmniejszym punktem sprzedaży Ikea na świecie.

Firma słynie oczywiście głównie ze składanych mebli na każdą kieszeń, artykułów domowych do każdego pomieszczenia i pysznych klopsików, ale również z niekonwencjonalnego podejścia do kreowania swojego wizerunku poprzez reklamy.

Marka tworzy reklamy, z którymi mogą się identyfikować zwykli ludzie - był już spot o wzruszającej relacji dziadka i wnuczka, historia dwóch psów czy dzieci. Teraz jednak czeska Ikea wzięła na celownik temat smutny i drastyczny - chodzi o przemoc domową, której doświadcza ogromna część kobiet na całym świecie.

Ikea w walce z przemocą domową

Reklama przywodzi na myśl sceny z największych horrorów. Bohaterką jest kobieta, która doświadcza w swoim domu ataków dokonanych przez niewidzialnego sprawcę - drzwi same głośno trzaskają, w twarz kobiety trafia szklanka, a dom zamienia się w pobojowisko.

Screen pochodzi z kanału na Youtube Candide McDonald, youtube.com/user/imogene1a1

Jednocześnie te dantejskie sceny przeplatane są codziennością ofiary poza domem - w pracy otoczenie widzi ją jako normalną, nieposiadającą problemów osobę, którą spotykają każdego dnia w biurze. Prawda jest jednak zupełnie inna.

W pewnym momencie reklamy widzimy, że sprawcą nie jest duch czy nadprzyrodzona moc, a partner kobiety, z którym dzieli ona swoje życie

Screen pochodzi z kanału na Youtube Candide McDonald, youtube.com/user/imogene1a1

W ten sposób Ikea chciała zwrócić uwagę na codzienność ludzi, którzy doświadczają przemocy domowej. To, że otaczające nas osoby zachowują się przez większość czasu "normalnie" nie oznacza przecież, że taki problem ich nie dotyka.

"Przemoc domowa jest prawdziwa, nawet jeśli nie zawsze jest widoczna" - takie hasło przyświeca najnowszej produkcji sieci sklepów. 

Niestety podczas pandemii udręka wielu kobiet na całym świecie tylko się wzmaga - z racji częstszego niż zwykle przebywania w domu z przemocowym partnerem, doświadczają bicia i psychicznego znęcania się w dużo większym stopniu.

Jakie macie zdanie na temat reklamy Ikea? Uważacie, że trafnie poruszyła ten trudny społeczny problem?

Źródło: noizz.pl

Tagi: Dom